De Staat van het Praktijkonderwijs

11-09-2024

Met trots presenteert de Sectorraad Praktijkonderwijs de eerste Staat van het Praktijkonderwijs.

Praktijkonderwijs is een schoolsoort in het reguliere voortgezet onderwijs. Jaarlijks volgen ongeveer 29.000 leerlingen praktijkonderwijs. Deze leerlingen leren echt een vak en gaan later werken in sectoren waar een groot tekort is aan vakmensen.

Toch is het praktijkonderwijs nog steeds relatief onbekend als schoolsoort. Dat is jammer, want binnen het praktijkonderwijs spelen veel mooie ontwikkelingen. Er zijn echter ook knelpunten.

Voortaan jaarlijks

De Sectorraad Praktijkonderwijs gaat daarom voortaan jaarlijks de Staat van het Praktijkonderwijs uitbrengen. Hierin wordt een beeld geschetst van de actuele ontwikkelingen en knelpunten die spelen rondom praktijkonderwijs.

In deze eerste Staat van het Praktijkonderwijs wordt nader ingegaan op de vele mooie ontwikkelingen. Praktijkonderwijs loopt voorop op het gebied van het integreren van basisvaardigheden in het lesprogramma. Er lopen verschillende trajecten om zijinstromers uit het bedrijfsleven, echte vakmensen, bevoegd voor de klas te krijgen. En de rechtstreekse bekostiging van het praktijkonderwijs, een lang gekoesterde wens van het praktijkonderwijs, wordt in 2027 daadwerkelijk gerealiseerd.

Passende stageplaats

Maar ook de knelpunten worden benoemd. Een passende stageplaats is nog steeds niet voor alle leerlingen bereikbaar, vanwege onvoldoende financiële draagkracht van hun ouders. En door de beleidsregels in het kader van ‘hoe hoger, hoe beter’, gaan steeds meer pro-leerlingen naar het vmbo, waarna ze na een of twee jaar gedesillusioneerd en gedemotiveerd de overstap maken naar het praktijkonderwijs omdat ze het niveau niet aankunnen. Rechtstreekse bekostiging van het praktijkonderwijs is een goede zaak, maar in het wetsvoorstel is ook een budgetplafond voor praktijkonderwijs opgenomen. In de praktijk komt dit neer op een leerlingenstop als het praktijkonderwijs gaat groeien. Iets dat onvoorstelbaar zou zijn voor andere schoolsoorten in het reguliere voortgezet onderwijs, zoals havo en vwo.

Het is van belang dat aandacht wordt besteed aan deze knelpunten, zodat leerlingen het onderwijs kunnen volgen dat het beste bij hen past en waar zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. De maatschappij heeft deze vakmensen nodig.

In deze Staat van het Praktijkonderwijs wordt het een en ander nader toegelicht. Ik wens u veel leesplezier!
Namens het bestuur van de Sectorraad Praktijkonderwijs,

Nicole Teeuwen, voorzitter

Download hier De Staat van het Praktijkonderwijs