Een pressure-cooker van bureaucratie en administratieve last
Hoewel er nog geen datum bekend is voor het tweeminutendebat over het praktijkonderwijs, is er al wel een brief van staatssecretaris Paul naar de Kamerleden gegaan over de onderwerpen die nog waren blijven liggen tijdens het debat, en waar ze meer tijd voor nodig had om die goed te kunnen beantwoorden. Deze brief tref je hier aan.
Inmiddels is de Tweede Kamer daar dus over geïnformeerd. Het standpunt van OCW over de TLV en het bekostigingsplafond is uiteraard al bij ons bekend. En het klopt ook dat wij destijds (met frisse tegenzin, alweer ruim twee jaar geleden) akkoord zijn gegaan met deze constructie. Echter, er is nogal wat veranderd sinds die tijd. Er is een doorstroomtoets gekomen, en de druk op onze scholen is door de last en de negatieve neveneffecten van deze toets enorm toegenomen. Dat was destijds in elk geval niet bij ons bekend, en zeker ook niet bij de andere gesprekspartners uit het veld die aan tafel zaten.
Uitzonderingen op de regel
Het aantal handelingen dat een school moet verrichten op het gebied van OPP’s, TLV, aanmeldgesprekken met ouders en het ontvangen van gegevens van de basisschool dient in zo’n kort tijdsbestek te gebeuren dat het ondoenlijk is voor scholen om dit te realiseren. Uitzonderingen op de regel, zoals het oprekken van de aanmeldweek voor het pro en het uitzonderen van het maken van de doorstroomtoets op de basisschool, zijn allemaal lapmiddeltjes om een gemankeerd systeem in stand te houden. Ik hecht eraan om ook hier aan te geven dat deze samenloop van omstandigheden alleen het praktijkonderwijs treft. Geen enkele andere schoolsoort heeft deze pressure-cooker van bureaucratie en administratieve last.
Waardering is groot
Ons worden uitzonderingen voorgesteld op het systeem voor het pro. Maar uitzonderingen helpen niet met het normaliseren van onze schoolsoort en ook niet voor het zelfbewustzijn van onze leerlingen. We zijn wel regulier onderwijs, maar ouders en leerlingen, scholen en docenten moeten nog wel even snel in een paar dagen door flink wat administratieve en stigmatiserende hoepels springen. De waardering is groot voor praktisch onderwijs, alleen hebben we vorig jaar helaas alleen maar toetsen ingevoerd die cognitieve competenties meten. Geen praktische.
Woorden doen ertoe. Daar ben ik van overtuigd. Maar woorden alleen helpen niet. Er moeten ook daden komen die aansluiten bij die woorden. Ik ben geen Rotterdammer, maar ik leen van hen wel een mooi gezegde: Geen woorden maar daden!
Wij sturen volgende week een reactie naar de Tweede Kamer. De Friese scholen zijn ons al voorgegaan. Zij hebben zelf het initiatief genomen een brief te sturen aan de staatssecretaris en de Tweede Kamerleden. Hulde voor dit initiatief.
Wordt vervolgd.
Nicole Teeuwen