Errata bij het rapport Leesvaardigheid
Naar aanleiding van de kritiek op het rapport van de Onderwijsinspectie over de leesvaardigheid van leerlingen aan het einde van het tweede leerjaar heeft de Inspectie een verklaring uitgegeven. Deze vind je hieronder.
“Na publicatie van het rapport Peil.Leesvaardigheid Einde leerjaar 2 voortgezet (speciaal) onderwijs schooljaar 2022-2023 op 19 november 2024 is gebleken dat het rapport van de Onderwijsinspectie enkele onvolkomenheden met betrekking tot het praktijkonderwijs bevatte.
Aan het onderzoek namen slechts 62 leerlingen deel uit het praktijkonderwijs. Daarom kunnen we geen conclusies trekken over het landelijke beeld bij praktijkonderwijs of over de leerlingen in het praktijkonderwijs. In het rapport wordt niet vermeld dat voor leerlingen in het praktijkonderwijs 1F niet als eindniveau geldt, maar als nagestreefd eindniveau voor taal. Tot slot is een citaat over de referentieniveaus niet correct.
Wij betreuren het dat deze onvolkomenheden tot verkeerde beeldvorming over het praktijkonderwijs hebben geleid. Op korte termijn publiceren we hier een gecorrigeerde digitale versie van het rapport.”
Download hier het gecorrigeerde rapport
Ook de NOS publiceerde op haar site een correctie