Funderend onderwijs: grip op kwaliteit leermiddelen moet beter
Het funderend onderwijs moet meer regie pakken rondom de kwaliteit van leermiddelen en een stevige positie innemen richting marktpartijen, dit blijkt uit een peiling onder ruim 2500 leraren, schoolleiders, schoolbestuurders en andere onderwijsprofessionals.
Met het manifest ‘Meer grip op kwaliteit leermiddelen’ pleiten vakbonden, sectorraden en partners voor meer publieke regie, een eerlijkere leermiddelenmarkt én het wegnemen van zorgen rondom stijgende kosten.
Aanleiding voor deze peiling waren de signalen uit het veld over de kwaliteit van leermiddelen en de marktwerking in de leermiddelenmarkt. Hiertoe hebben de AOb, CNV, AVS, FvOv, Stichting Platforms VMBO (SPV), Sectorraad Praktijkonderwijs, Sectorraad GO, Platform TL, VO-raad en PO-Raad de handen ineengeslagen en een vragenlijst onder hun achterbannen verspreid.
Zorgen
De respondenten vinden dat de leermiddelen onvoldoende aansluiten op de verwachtingen van het onderwijsveld. Zo geeft ongeveer de helft aan zorgen te hebben over de grote hoeveelheid lesstof en het gebrek aan zicht op wat bijdraagt aan het behalen van kerndoelen/eindtermen. Zo’n zestig procent van de respondenten geeft aan dat niet duidelijk is op basis van welke wetenschappelijke kennis de keuzes zijn gemaakt. Tot slot is er werk aan de winkel bij het verbeteren van het aanbod voor praktijkscholen en de toegankelijkheid van het materiaal voor leerlingen met een beperking.
Het manifest is hieronder als bijlage toegevoegd.
Lees het gehele bericht op vo-raad.nl