Hoe om te gaan met spanning of discussie in de klas?
De afgelopen dagen was het behoorlijk onrustig in Amsterdam vanwege spanningen tussen pro-Palestinabetogers en fans van de Israƫlische voetbalclub Maccabi Tel Aviv. In aanloop naar en na afloop van de voetbalwedstrijd kwam het op meerdere plekken tot gewelddadigheden. Dat leverde nare beelden op.
Die beelden en de onrust kunnen natuurlijk vragen en emoties oproepen bij leerlingen. En dat kan weer tot discussies en/of spanning leiden in de klas en op school. Op haar website biedt Stichting School & Veiligheid handvatten en tips over hoe je hiermee om kunt gaan.
Naar de webpagina School en Veiligheid
Lees ook: Jongen (14) opgepakt voor dreigen met aanslagen op scholen rond Rotterdam
In 2025 lanceert School & Veilgheid de e-learning ‘Dialoog onder Druk’, die docenten ondersteuning biedt bij het voeren van lastige gesprekken en hen gereedschap aanreikt om spanningen in de klas om te zetten in waardevolle lessen. Je kunt je interesse in deze e-learning al doorgeven.
TerInfo
TerInfo (Universiteit Utrecht) publiceerde daarnaast een artikel met handvatten en een werkvorm rond de vraag: “Hoe stellen we een norm tegen antisemitisme en discriminatie en blijven we tegelijkertijd open staan voor het gesprek? Dit materiaal helpt scholen niet alleen om duidelijke grenzen te stellen, maar ook om constructief het gesprek aan te gaan over vooroordelen, diversiteit en inclusiviteit.
Om toegang te krijgen tot dit materiaal dienen scholen een (gratis) TerInfo-account aan te maken.
Expertisepunt Burgerschap
Zie verder de recente podcast van het Expertisepunt Burgerschap over het voeren van gesprekken over gevoelige onderwerpen in de klas.
Naar de website van Expertisepunt Burgerschap