Praktijkonderwijs positief voorbeeld van stages in beroepsonderwijs

Op donderdag 28 maart verscheen het rapport Een klemmend beroep van de Onderwijsraad over beroepsonderwijs. (onderaan bijgevoegd)
Als Sectorraad Praktijkonderwijs hebben we volop meegewerkt aan het aanleveren van inhoud vanuit het praktijkonderwijs. We zijn dan ook enorm blij dat het praktijkonderwijs als stevig onderdeel van het beroepsonderwijs wordt neergezet in het rapport. Ook zijn we trots op de aanbevelingen die in het rapport worden gedaan.
Een paar belangrijke punten uit het rapport
In het praktijkonderwijs vinden wij door onze intensieve samenwerking en netwerken met werkgevers goede stages voor onze leerlingen. (zie pagina 19 van het rapport)
Veel leerlingen lopen stage in een gesimuleerde werkomgeving op de eigen school. Dat betekent dat er wel met bedrijven wordt samengewerkt aan opdrachten, maar de beroepspraktijk in de school wordt gesimuleerd. In de kantine, schoonmaak van de school, een fietswerkplaats of vlaaienbakkerij voor de buurt etc. (pag. 26/27 van het rapport)
Het praktijkonderwijs wordt genoemd als goed voorbeeld voor de begeleiding naast en bij de stage. De raad ziet het als de verantwoordelijkheid van de beroepsopleiding aanvullende begeleiding aan te bieden, zodat alle studenten goed kunnen worden opgeleid in de beroepspraktijk. In het praktijkonderwijs is hiermee veel ervaring
Het praktijkonderwijs onderscheidt zich van het mbo doordat het zelf de stages regelt voor hun leerlingen en de intensieve begeleiding op de stages door eigen medewerkers. Daarin is het praktijkonderwijs echt een best practice en voorbeeld voor de andere schoolsoorten.
Verder hebben we wel een opdracht meegekregen ook uit het rapport: om landelijk meer samen te werken en beter van elkaars praktijken te leren. Daar zijn we natuurlijk (zeker in het licht van bovenstaande) voor. (pag. 28 van het rapport)