Samen groeien in basisvaardigheden in het vso en praktijkonderwijs
Hoe integreer je taal en rekenen in de praktijkvakken? Voor vso-scholen en scholen in het praktijkonderwijs is dat een herkenbare en relevante vraag. We merken dat scholen daarbij op zoek zijn naar antwoorden.
Tegen die achtergrond hebben we na de zomervakantie de behoeften en vragen van scholen nader verkend bij het integreren van basisvaardigheden in praktijkvakken. Dit in de vorm van interviews met tientallen praktijkdocenten, enkele teamleiders en leerlingen. Deze gesprekken leverden waardevolle inzichten op die we graag delen.
Vragen en drempels
Het eerste wat opvalt: veel docenten ervaren een vorm van handelingsverlegenheid: ze willen wel, maar weten niet hoe. Welke taal- en rekendoelen pak je eruit, want het zijn er zo veel? En hoe geef je je klassenmanagement vorm? Moet je de lessen dan onderverdelen in een stukje taal en rekenen en een stukje praktijk? Hoe dan?
‘Wie biedt mij de leermiddelen?’ was verder een veelgehoord geluid. Er zijn wel methodes, bestaande uit leerboeken en werkboeken. Docenten willen soms echter meer bieden. Vaak ontbreekt echter de tijd om eigen materialen te maken. Daarnaast komt uit de gesprekken naar voren dat samenwerking tussen praktijk- en avo-docent een wenkend perspectief is. Samenwerking begint ermee dat je een ander letterlijk en figuurlijk een kijkje in je keuken laat nemen (voor het praktijkvak Keuken zelfs heel letterlijk!). Je moet best veel zelfvertrouwen hebben om je zo kwetsbaar op te durven stellen.
Lees verder op site Scholing voor Arbeid