Weinig aandacht voor scenario’s in debat over sturing funderend onderwijs
Een duidelijke en langjarige visie, heldere rol- en verantwoordelijkheidsverdeling en structurele financiering. Hiervoor pleitten veel Kamerleden in het langverwachte debat over sturing in het funderend onderwijs, dat op 12 februari plaatsvond. Veel Kamerleden herkennen de sturingsoverload in het onderwijs en zien ook voor zichzelf een rol in het beperken daarvan.
Ten grondslag aan dit debat liggen onder andere het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) ‘Koersen op kwaliteit en kansengelijkheid’ (2022) en de Kamerbrief ‘Herijking sturing’ van 5 april 2024. De in de Kamerbrief geschetste scenario’s (A, B en C) kregen weinig aandacht in het debat. Dit sluit goed aan bij de boodschap die de VO-raad via een position paper met de Kamer heeft gedeeld. Deze scenario’s doen geen recht aan de complexiteit en diversiteit in het onderwijsveld.
Lees meer over dit debat op vo-raad.nl